نکات مهم در اجرای کاتا


املاک نخیل

نکات و فاکتورهای مهمی در اجرای کاتا وجود دارند که دارای اهمیت قابل ملاحظه‌ای می‌باشند. بسیاری از این نکات ساده و واضح بوده و برخی از آنها نیز پیچیده و دشوارند و سالها وقت لازم است تا شخص کاتا رو به این نکات و فاکتورهای مهم دست پیدا کرده و عادت کند. این موارد به شرح زیر می‌باشند:

کاتا بایستی بر اساس یک نظم ثابت اجرا گردد. تعداد حرکات نبایستی کم یا زیاد شوند. همچنین تفسیر و تغییرات شخصی نبایستی بر کاتا تحمیل گردد. شکل و نظم حرکات، نبایستی تغیر داده شود و هیچ اشتباهی نیز قابل قبول نمی‌باشد.
حرکت و تغییر مسیر کاتا بایستی دقیقاً بر روی خط امبوسن کاتا انجام گیرد.
در برخی از سبکها (بطور مثال شوتوکان)، کاتا در نقطه بسیار نزدیک به نقطه شروع آن پایان می‌پذیرد. با این وجود در سبک شیتوریو، برخی از کاتاها در نقطه شروع کاتا پایان نمی‌پذیرند، اگرچه فاصله بین نقطه شروع و نقطه پایان خیلی کم می‌باشد. (معمولاً یک گام به سمت راست، چپ یا عقب).

معنا و مفهوم هر حرکت بایستی درک شود و هر حرکت بایستی بطور صحیح اجرا گردد. کاربرد واقعی هر بخش از کاتا نیز می‌بایست با حریف بطور جدی تمرین شود (بونکای).
سرعت در هر کاتا بایستی مد نظر قرار بگیرد. تعدادی از کاتاها سریع و تعدادی نیز آرام (حتی تعدادی از حرکات در یک کاتا نیز آرام می‌باشند) هستند و نیاز به تمرکز دارند.

هر حرکت بایستی بطور موزون اجرا شود، همه‌ی حرکات در ارتباط با یکدیگر می‌باشند. معمولاً پایان هر حرکت، شروع حرکت بعدی را در پی دارد.
زمانی که کاتا بطور موزون اجرا شود بایستی تعدادی از نکات مهم را مورد توجه قرار داد. این نکات که به کاتا اهمیت و اعتبار می‌بخشد شامل موارد زیر می‌باشند:

  • استفاده صحیح از قدرت، به معنای استفاده درست از آن در زمان‌های ویژه و در هر حرکت است.
  • نرمی و آرامی در حرکات مربوط به سرعت (آرام و سریع).
  • انعطاف پذیری بدن نسبت به انبساط و انقباض عضلات مطابق با حرکت.

سیزده نکته مهم و اساسی در اجرای کاتا که بایستی در نظر گرفته شوند

  1. یوی نو کیشین Yoi no Kishin - آماده سازی ذهن
    آمادگی، تمرکز، اراده و تصمیم جهت مبارزه و داشتن روحیه مبارزه برعلیه حریف، قبل از شروع کاتا.
  2. چیکارا نو کیو جاکو Chikara no kyo Jaku - قدرت، توان
    روش صحیح در استفاده از قدرت و میزان توان مورد استفاده برای حرکت و استقرار.
  3. وازا نو کان کیو Waza no kan kyu - سرعت در اجرای تکنیک‌ها
    سرعت و چابکی مورد استفاده در هر استقرار و حرکت
  4. تای نو شین شوکو Tai no Shin Shoku - انبساط و انقباض بدن
    میزان انبساط و انقباض برای هر حرکت.
  5. کوکیو Kokyu - تنفس
    تنفس، دم و بازدم صحیح در هر حرکت.
  6. چاکوگان Chakugan - هدف‌گیری، توجه بر روی هدف
    توجه و تمرکز بر روی هدف و مقصد تکنیک.
  7. کیای Kiai - نیرو یا فریادی که با تمرکز ذهن بر روی یک نقطه و هدف در ارتباط ‌باشد
    این فریاد در یک یا چندین نقطه‌ی مشخص صورت می‌گیرد، کیای حاکی از داشتن روح مبارزه‌طلبی کاراته‌کا است که باعث رها کردن انرژی و کسب قدرت بیشتر می‌شود.
  8. هیوشی Hyoshi - زمان، ریتم، میزان، ضرب آهنگ
    ریتم، تأکید صحیح و مناسب و جریان حرکت کاتا و مجموعه آن را شامل می‌شود.
  9. کیمه Kime - نقطه‌ی تمرکز یا تمرکز انرژی در یک نقطه
    به نقطه کانونی یا کانون توجه به تمرکز همه انرژی بدن در یک تکنیک (دفاع‌ها، ضربات پا، ضربات مشت و ...) بر می‌گردد که موجب تماس با نقاط مورد هدف می‌شود.
  10. آنتی Antei - ثبات، استواری
    توازن، ثبات، تنظیم، اجرا و کاربرد صحیح و دقیق استقرار در هر حرکت.
  11. کِـی‌تای نو هوجی Keitai no Hoji - در شکل و فرم صحیح بودن
    کاربرد هر تکنیک در جایگاه مناسب و در شکل صحیح خود.
  12. ذانشین Zanshin - هوشیاری
    داشتن آگاهی کامل و بودن در موقعیت دفاعی در پایان کاتا.
  13. این یو In Yo - تضاد
    دو عنصر متضاد در طبعیت و بدن انسان وجود دارد. یکی عنصر "این" نام دارد (در زبان چینی "ین" خوانده می‌شود). این عنصر بصورت منفعل، تاریک، مونث، منفی، حرکت به سمت پائین، شدید و متناسب با شب می‌‌‌باشد. و دیگری عنصر "یو" می‌باشد (در زبان چینی "یانگ" نام دارد)، و به معنی درخشان و نورانی است که فعال، روشن، مردانه، مثبت، حرکت به سمت بالا، متناسب با روز می‌باشد. آب و زمین مظهر عنصر ین و آتش و هوا مظهر عنصر یانگ می‌باشند. ین (تاریکی) و یانگ (روشنی) توصیفاتی از متضادهای مکمل می‌باشد.
    هرگونه دوگانگی عنصر ین و یانگ را می‌توان از چشم انداز دیگری مورد بررسی قرار داد. همه نیروها در طبیعت به نوعی در عنصر ین و یانگ وجود دارند و هر دو عنصر نیرو و حرکت دائم جهان را تولید می‌کنند . از آنجائیکه جهان نسبی و وابسته به هم می‌باشد، در نتیجه تعیین اینکه کدامیک از عنصرها یین یا یانگ می‌باشد به تعیین تضاد تکمیلی هر کدام از این عناصر بستگی دارد.
    مفهوم نسبی یین و یانگ هسته اصلی فهم و درک بسیاری از مکاتب فلسفی چینی مانند مکتب تائو ته چینگ را تشکیل می‌دهد

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در جمعه 1 آذر 1392برچسب:شوتوکان,کاراته,شوتوکان کاراته,دانلود ,دانلودشوتوکان,سبک شوتوکان,کاتا,ساعت17:20توسط گورکانی | |